Stress onder controle – 8 manieren

Chronische stress gedurende een langere periode kan zijn tol eisen van je gezondheid en je uiterlijk. Het is belangrijk te ontspannen en tot rust te komen wanneer je maar kunt. Hier zijn 8 manieren die je kunt doen om je te helpen stress beter te beheersen:

Zorg voor wat me-time

Maak iedere week wat tijd vrij die helemaal aan jezelf besteedt: geen telefoon en geen afleiding. Ontspan je eens met een zelfgemaakt gezichtsmasker of kalmeer je voeten met een massage. Je kunt je ook proberen te ontspannen met aromatherapie-oliën, zoals lavendel, die je zintuigen kunnen kalmeren.

Doe aan lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is de beste manier om van stress af te komen! Je lichaam maakt endorfine aan, dat ervoor zorgt dat je je goed voelt! Elke activiteit die je hart sneller doet  kloppen, zal er niet alleen voor zorgen dat je je beter voelt, maar zal ook een gezonde bloedsomloop bevorderen, wat bij kan dragen aan een betere gezondheid van de huid.

Ga videobellen met vrienden, familie of geliefden

Plan een gesprek, met beeld of alleen spraak, met familieleden of een vriend die je al een tijdje niet hebt gesproken. De tijd vliegt voorbij als je die doorbrengt met iemand waar je om geeft, ook al is dat via telefoon. Dit kan zover gaan dat je niet meer bezig bent met datgene dat je stress bezorgt.

Zorg voor een goede nachtrust

Stress kan je het gevoel geven dat er nooit genoeg uren in een dag zitten. Het maakt niet uit hoe druk je het hebt, het is van essentieel belang dat je een goede nachtrust krijgt. Van goede slaaphygiëne een gewoonte te maken, zal je helpen je er op je best uit te zien en je ook zo te voelen. Laten we eerlijk zijn: we zien er allemaal frisser uit en voelen ons beter nadat we een volledige nachtrust hebben gehad!

Probeer yoga of meditatie

De connectie tussen onze geest en ons lichaam is een sterke connectie. Veel yoga beoefenaars zullen vertellen dat yoga een van de beste manier is om de stress te verlichten. Als het idee van je lichaam buigen je niet aantrekkelijk lijkt, probeer dan je geest tot rust te brengen met meditatie. Een diepe, gecontroleerde ademhaling is een geweldige manier om te kalmeren na een stressvolle dag.

Maak gezondere voedingskeuzes: proteïne shake

Als we gestrest zijn, dan grijpen de meeste van ons naar het zogenaamde “comfort food”. Hoewel het er voor zorgt dat we ons op dat moment goed voelen, zal het ons toch niet helpen ons stressniveau te beheersen. Probeer in plaats daarvan te kiezen voor gezonde voeding waar je maar kunt: dus in plaats van ships en chocoladerepen neem je bijvoorbeeld een proteïne shake met vanille smaak of een handje geroosterde sojaboontjes.

Neem een pauze

Als drukke schema’s de overhand krijgen, neem dan een snelle pauze om opnieuw te kunnen focussen. Door 10-15 minuten naar buiten te gaan, kun je je weer verfrist voelen en klaar om die naderende deadlines het hoofd te bieden. Je kunt ook eens wat proberen te rekken en strekken terwijl je aan je bureau zit, dan rek je letterlijk de stress uit je lijf. En haal geregeld even wat water om tot rust te komen en je lichaam te hydrateren.

Maak van je huis een toevluchtsoord

Blokkeer op het moment dat je schema dat toelaat wat tijd in, om een stressvrije ruimte thuis te creëren. Dat is belangrijker dan vele van onze realiseren. Thuis is de enige plek waarover je controle hebt om het te kunnen omtoveren tot een plek die je vreugde brengt. Omring jezelf met positieve afbeeldingen, je favoriete kleuren, fijne herinneringen en merk op wat voor gevoel je dat geeft. Je zult merken dat je stress niveau voelbaar afneemt.

(Bron: Herbalife Today magazine nr200)

 

Disclaimer: Alle verwijzingen naar gewichtsbeheersing hebben betrekking op het Herbalife Nutrition gewichtsbeheersingsprogramma dat onder andere een evenwichtig dieet, regelmatige lichaamsbeweging, dagelijks voldoende inname van water, inname van voedingssupplementen indien nodig en voldoende rust omvat. Individuele resultaten zullen verschillen.

Plaats een reactie

19 + 5 =

Top